10 tips som virker mot kataloghaier

Kataloghaier forsøker årlig å svindle norske bedrifter for over to milliarder. Her er ti tips som beskytter din virksomhet mot svindelforsøk, skriver sikkerhetsrådgiver Thor Martin Bjerke i Virke.  

(Fagbladet Gull&Ur nr. 8 2016, s. 6)

OM VIRKE 

Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon – HSH ble stiftet 1. januar 1990 av fem organisasjoner: Handelens Arbeidsgiverforening, Norges detaljistforbund, Norges Grossistforbund, Norges Handelsstandsforbund og Norske Agenters landsforbund. 

Høsten 2011 ble navnet endret fra HSH til Hovedorganisasjonen Virke.   

I dag representerer Virke nesten hele bredden i næringslivet med over 20 000 virksomheter med mer enn 225 000 ansatte fra mange ulike bransjer. 

Hovedorganisasjonen Virke mottar ofte klager fra medlemmene på såkalte kataloghaier. Dette er svindlere som lurer andre til å betale for oppføringer som ikke er verdt papiret det står på. Typisk fremgangsmåte er villedende markedsføring, falske fakturaer og agressive fremgangsmåter.  

Dette er sleipe triks, som kan være krevende for både små og store bedrifter å oppdage. Men med litt oppmerksomhet og gode rutiner blant de ansatte, kan du unngå å havne i blemmen. Her er Virkes ti tips: 

 

1. Innfør rutiner i bedriften om at én person håndterer denne type henvendelser 
Dermed kan dere enklere sørge for at vedkommende aktivt er ute etter å oppdage svindelen, og at hun/han er oppdatert på nye svindelmetoder.   

2. GODTA IKKE ET TILBUD  TELEFON 

Dersom du er interessert, be alltid om å få tilbudet tilsendt i posten eller på epost.  

Vær likevel obs på at useriøse bedrifter av og til sender ordrebekreftelser eller faktura i stedet for tilbud. Virke tilbyr juridisk bistand og rådgivning for sine medlemmer i slike tilfeller. 

3. Dersom det ikke er mulig å  et skriftlig tilbud, be om å  betekningstid 
Hvis selgerne fortsatt presser på for å få deg til å godta  tilbudet umiddelbart, bør kanskje varsellampene starte å blinke. 

4. Les tilbudet grundig – særlig avtalens varighetbindingstidfornyelse og pris 
Ofte gir de useriøse en kort prøvetid med redusert pris, deretter en automatisk fornyelse opptil 36 måneder med en langt høyere månedspris. 

5. Bekreft ikke opplysninger eller avtaler pr. sms eller over internett før du er helt sikker  innholdet 
Et vanlig triks er å sende ut eposter og SMSer der vilkår og pris er gjemt godt ned i lange tekster. 

6. Ikke forny en eksisterende avtaleuten å være sikker  at bedriften faktisk har denne avtalen 
Mange selskaper opererer med gratisoppføringer, som de senere ber om fornyelse av til uakseptable priser. Den ansatte blir lurt til å tro at avtalen er en fornyelse av en tidligere betalbar tjeneste som bedriften selv har inngått. 

7. Hvis du ikke er fornøyd eller mener deg lurt protestér skriftlig umiddelbart 
Virkes medlemmer oppfordres til å kontakte vår forretningsjuridiske avdeling, for bistand og rådgivning. Vi kan også bistå i en eventuell rettsak eller i forliksrådet. 

8. Mange avtaler har automatisk fornyelse  si opp avtalen skriftlig 
Ved et prøveabonnement, kan det være lurt å si opp avtalen etter en kort periode, slik at den ikke automatisk fornyes uten at selgeren tar kontakt igjen. 

9. Ikke betal et krav for  
å slippe unna et problem 
Enkelte useriøse selskaper prøver å få deg til å betale en del av beløpet, for eksempel 50 %. Ikke inngår slike avtaler – de er med på å videreføre livsgrunnlaget til disse selskapene. 

10. Hvis du bestrider et krav 
kan det ikke sendes til inkasso 
Ikke la deg skremme av slike trusler. Hvis du mener du har blitt lurt, stå på kravene. Er du Virke-medlem, ta kontakt med vår sikkerhetsrådgiver Thor Martin Bjerke, eller send en forespørsel til www.varslingslisten.no. 

Kilde: virke.no 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.