Basel 2017

I.N.O.XV er en slitesterk og avansert dameklokke. Armbåndsuret har vært utsatt for 130 tøffe utfordringer for å teste at den tåler omtrent alt som tenkes kan. Klokka har falt i ti meter mot betong, blitt kjørt over av en 25 tonns lastebil, og blitt maskinvasket i 90 grader. Modellen presterer like godt i temperaturer ned til 51 minusgrader, som i opp mot 71 plussgrader.

(Fagbladet Gull&Ur nr. 3 2017, s. 11)

THUNE GULLSMED & URMAKER:

God stemning tross færre besøkende

Det var færre utstillere på messen enn tidligere, rapporterer Katri Kotala, markedskoordinator hos Thune Gullsmed & Urmaker. Imidlertid hadde flere av våre leverandører ganske bra besøk, så stemningen var upåklagelig!

– Oppdaget dere noen nye spennende produkter?

– Ingen store nye innovasjoner, men vi hadde noen gode møter, og vi fikk både kjøpt inn og utviklet noen gode modeller i samarbeid med leverandør. Skal det trekkes frem noen trender på smykkesiden, er det at gult gull kommer sterkere og sterkere frem og ikke minst er det positivt med mye fine smykker med fargestener.

Ellers føler vi at mange leverandører vektlegger å videreutvikle de klassiske linjene.

Et eksempel på dette fikk vi presentert hos Chopard som nettopp har fornyet og forbedret sin klassiske Happy Sport Jewellery linje – veldig fine produkter i kommersiell prisklasse. Imidlertid tør Chopard være med på leken også – deres Happy Heart er «unge» og fargerike er et eksempel på dette.

Festina Mademoiselle Collection Swarowski crystals.

MAX KLEISER:

Større stands, færre utstillere

– Det er alltid spennende å komme til Basel, og føle den atmosfæren som er der, synes Greger Lundh hos Max Kleiser. Han forteller at det fortsatt er de store aktørene som tar det meste av showet. – Og det ser ut til at tendensen er at det blir flere større brands med større stands. Totalt i 2017 ble det sagt at det var cirka 200 færre utstillere. Dette gjorde nok også utslag på besøkende. Det ser ut til at fredag, lørdag og søndag er messen godt besøkt, mens de andre dagene oppleves det som det er færre totalt.

– Noen nyheter dere synes var spennende?

• Det kommer alltid litt nyheter på verktøy og maskiner. I år var det mer spesialverktøy for enkelte urverk. Bergeon viste avtakbare tromler til skrutrekkere som gjør at det kan stramme skruene med ulike moment. Nytt av året er at samme verktøyet passer også til verktøy for kortning av lenker der det er behov for å bruke moment på skruer og andre spesialfester.  Det ble også vist stjerneskrutrekkere med utskiftbare blader i sveitsisk kvalitet i tillegg til nye maskiner som viser gangen grafisk på pad eller annen type skjerm. Dette er produkter som er tenkt mot sluttbruker og automatiske ur av høy prisklasse. Witschi viste også frem sin siste model av watch expert IV. Ellers satser Boccia enda sterkere på sin Royce-kolleksjon og Festina fortsetter den suksessfulle Extra-kolleksjonen med retromodeller i ny look. De har også innledet et samarbeid med Swarowski.