Baselworld 2016

ØKONOMISK USIKKERHET I BRANSJEN KAN GI GODE KJØPSMULIGHTER FOR FORBRUKEREN 

(Fagbladet Gull&Ur nr.2 2016, s.6)

AV JON HENRIK HARALDSEN

Det er en stund siden sist det var knyttet like mye spenning til den årlige utgaven av Baselworld. Med salgssvikt i frem til nå viktige markeder, og et generelt usikkert økonomisk klima, er det liten tvil om at bransjen som helhet er preget av en viss uro. 

Jon Henrik Haraldsen

Jon Henrik Haraldsen er klokkeskribent og grunnlegger av Tidssonen.no. Han interesserer seg både for det som foregår foran og bak teppet i urbransjen, og deler sine tanker og betraktninger på urverdenen i Gull & Ur. 

Flere CEOs, representanter for merker og distributører jeg pratet med under årets Baselworld, bemerket en tydelig nedgang i antall besøkende på messens to første – og tradisjonelt sett travleste  
– dager. I hvilken grad denne nedgangen i synlig aktivitet også påvirket det som skjedde på innsiden av de ulike standene, ville de fleste derimot ikke kommentere. Bortimot samtlige var imidlertid enige i at tiden fremover kan bli utfordrende, og kanskje først og fremst for de mindre merkene uten de finansielle musklene til å ri av stormen. 

 

FÅ SMARTE NYHETER 

Smartklokke-sirkuset var en av fjorårets dominerende trender, men i år er fokuset på de smarte dingsene langt mindre. Apple Watch ble aldri den salgsuksessen og trusselen enkelte håpet på eller fryktet, og kanskje har dette satt sveitserne litt på vent. Riktignok viet TAG Heuer stor plass til sin «Connected», og Breitling viste frem den endelige utgaven av deres «Exospace», som kun ble vist frem som prototype i fjor. Av helt nye modeller, viste Tissot frem konseptet på en smartwatch-utgave av den populære T-Touch. Funksjonsmessig er modellen svært konsistent med T-Touch sin posisjon som en klokke for en aktiv og sporty livsstil. 

Tyske Sinn introduserte på sin side en spesiell klokkerem, som lar brukeren både feste en tradisjonell mekanisk klokke, og en Apple Watch. Men nettopp denne lekne tilnærmingen til smartklokker, sier nok sitt om at bransjen har senket skuldrene litt, og ikke akkurat lar seg skremme av de smarte klokkene. I alle fall ikke i den omgangen. 

TILGJENGELIG «HAUTE HORLOGERIE» 

En av de mest fascinerende trendene for øyeblikket, er hvordan enkelte veletablerte merker flørter med avanserte komplikasjoner til en mer overkommelig pris. Allerede i fjor fortalte TAG Heuer om sin 15.000 CHF tourbillon, og i år ble modellen tilgjengelig for forhandlerne. Ja, vi snakker om et industrialisert produkt nærmest blottet for tradisjonell finisjering, men en Swiss Made tourbillon til 15.000 franc er fortsatt svært oppsiktsvekkende. 

Minst like oppsiktsvekkende var Frederique Constant sin store lansering – en manufaktur evighetskalender til under 8.000 CHF(!). Til sammenligning lanserte Montblanc sin «billige» Sellita/Dubois Depraz-baserte evighetskalender i 2014, med en prislapp på 13.000 amerikanske dollar. Og denne modellen ble i sin tid rost for sin edruelige pris. 

På den ene siden er det en stor forskjell på en evighetskalender fra Frederique Constant og en evighetskalender fra for eksempel Jaeger-LeCoultre – men samtidig kreves det trolig et visst kunnskapsnivå for å både forstå og verdsette forskjellene. Hvilke reelle konsekvenser introduksjonen av «rimelige» avanserte komplikasjoner vil ha på bransjen er det for tidlig å si noe om, men utviklingen er både spennende og litt nifs. 

BLÅTT OG RETRO FORTSATT HOT 

De rent designmessige trendene beveger seg ikke i raske rykk over natten, og fortsatt er blått den store «motefargen» som flere og flere merker introduserer i sine modellvarianter. Også retrodesign er fortsatt svært populært, og spesielt Longines, Oris og Rado imponerte med sine nye vintageinspirerte modeller.  

Luksuriøse sportsmodeller har vært i vinden de seneste årene, og prestisjemerket Girard-Perregaux kaster seg på bølgen ved å reintrodusere deres klassiker «Laureato». Modellen, som kan sies å være en konkurrent til Patek Philippe Nautilus, Audemars Piguet Royal Oak, IWC Ingenieur og Vacheron Constantin Overseas, slippes i første omgang som en limited edition. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *