De 5 viktigste funksjonene som gir urmakere digital suksess

Klokkebransjen har du solid innsikt i og kunnskap om. Enten butikken er din fødselsrett eller et kall, er du utvilsomt stolt av produktene den rommer. Dette er helt naturlig

.
Men å drifte en nettbutikk er kanskje ikke like naturlig for deg?


Akkurat nå – og i overskuelig fremtid – er E-handel svært viktig for virksomheten din. Anse nettstedet ditt som den digitale utvidelsen av urmakerforretningen din.

OWUP foreslår disse fem viktige funksjonene for å få lykkes på nett som urmaker:

  1. Siden må være mobil- og brukervennlig.
  2. Siden trenger en smidig betalingsprosess.
  3. Siden må være rask.
  4. Siden trenger en klar og tydelige Call-To-Action.
  5. Siden må inneholde gode produktbeskrivelser og bilder av høy kvalitet.

For mange urmakere kan nok dette fremstå ganske «gresk». Så la oss derfor forklare litt nærmere:

HVORFOR DISSE FUNKSJONENE ER VIKTIGE

  • Hvis virksomheten din ikke fungerer som den skal på mobile enheter, mister du dem som handler via telefonene sine.
  • Hvis nettstedet ditt er vanskelig å bruke, vil kundene rett og slett gi opp.
  • Hvis kundene har problemer med å betale, vil de forlate nettsiden uten å fullføre kjøpet.
  • Hvis nettstedet ditt er tregt, vil kundene søke til andre steder med større hastighet.
  • Hvis nettstedet ditt er fylt til randen med informasjon, kan kundene slite med å finne klokken de leter etter.
  • Hvis nettsiden din ikke inneholder flotte bilder og fristende produktbeskrivelser, vil de fire andre  funksjonene uansett ikke ha noen betydning.

Dette er alt sammen fallgruver for digitale urmakerforretninger. Ved å unngå disse vil du erfare at virksomheten din gjør suksess, både online og som detaljhandel.

# 1 – MOBIL- OG BRUKERVENNLIGHET

Over 60 prosent av nettrafikken i dag er mobil. Visste du at et nettsted må formateres for bruk på en dataskjerm OG på telefonen din?
Hvis nettstedet til en urmaker ikke er formatert for mobilbruk, vil brukeren faktisk avvise butikken din.
Nettstedet må være enkelt å bruke. Smarttelefoner har fått verdensherredømme fordi de gir øyeblikkelig tilfredsstillelse. En kunde ønsker eksempelvis å kjøpe en Chronograph NÅ. 

Gjør den derfor enkel å finne: Lett å bla gjennom sortimentet, lett å kjøpe.
Få mest mulig ut av bedriftens markedsføringsstrategi. Brukervennlighet er det digitale tilsvaret til kundeservice. Hvis noen gikk inn i butikken din, ville du da ignorert dem? Nei! Du spør selvsagt hvordan du kan hjelpe dem.

# 2 – BETALINGSPROSESS

Hvis kassaapparatet ditt var låst, ville du da bedt kunden om å komme tilbake når den var åpen igjen? Aldri.
Samme regel gjelder for betalingsprosessen online. Betalingsprosessen din må være enkel. Tilby flere betalingsalternativer, for eksempel kjente kredittkort, Klarna og/eller Vipps. Hvis dette ikke er enkelt, ender det med at kunden rett og slett forlater handlekurven og drar sin vei.
Hvis betalingsprosessen din er tungvinn eller ikke fungerer som den skal, vil kunden mistes. Et kjøp må derfor være så enkelt som mulig å utføre.

# 3 – SIDEHASTIGHET

Hvor lang tid bruker du på å henvende deg til kundene når de kommer inn i butikken? Selv om du hjelper en annen kunde, gir du dem beskjed om at du vil bistå dem om et lite øyeblikk. Du verdsetter tiden deres like mye som du håper de verdsetter dine produkter.
Nettsiden din må jobbe raskt. Hvis ikke vil dette tilsi at du i utgangspunktet ignorerer kundene. Hvis en kunde ikke føler seg anerkjent, forlater de butikken. Online er intet unntak.
Hvis siden din ikke lastes i løpet av få sekunder, vil kundene søke videre etter et annet nettsted. Gjør det derfor enkelt for dem å komme raskt inn på din side.

# 4 – CALL-TO-ACTION (CTA)

På lik linje med alle andre markedsføringskampanjer for smykker, trenger nettstedet ditt en tydelig CTA. Faktisk bør du ha en på hver eneste side. En Call-To-Action er kort forklart handlingsoppfordringer strategisk plassert på nettsiden din. Disse vil tiltrekke kundene til din nåværende markedsføringsstrategi mens du selger relevante ur. CTA er som den klokka du har plassert fremst i utstillingsvinduet ditt.

Hvilken klokke vil du selge? Du peker alltid kunden i retning av nettopp disse produktene. Gjør det klart hva du ønsker at kundene skal kjøpe. Vil du at de skal handle i nettbutikken? Vil du at de skal besøke butikken din? Call to Action vil stimulere kundene dine til å gå i den retningen du peker.

En tydelig CTA trekker kunder mot din aktuelle markedsføringsstrategi og oppsalg av relevante produkter.

# 5 – KVALITETSBILDER OG PRODUKTBESKRIVELSER

Du er naturlig nok veldig stolt av produktene dine. Og du viser dem frem i det beste lyset, fra den vakreste vinkelen, for å demonstrere hvordan lyset får frem det unike fargespillet i skiven. Du plasserer hver modell slik at den utrolige finishen på kasse og lenke kommer frem for alle som passer den.
Å bare ta ett bilde av varene dine er ikke nok. Husk at bildene skal være av høy kvalitet. På den måten fremheves det utsøkte håndverket på best mulig måte. Bruk tid på å skrive engasjerende produktbeskrivelser som gir kundene kjøpelyst.

Eksempel: Gi dem en illustrasjon av kjærestens lykkelige ansikt når hun/han pakker opp klokken.

Klare og konsise produktbeskrivelser, samt bilder av høy kvalitet gir kundene tillit til deg. De verdsetter varene dine – og sannsynligheten for at de utfører større kjøp er stor.

NOEN SISTE TANKER

Ved hjelp av disse fem viktige funksjonene kan du øke ditt totale salg. For nå vil du være åpen for hele landet, og ikke bare en begrenset lokalbefolkning.
Det siste året har virkelig satt fart på skiftet fra detaljhandel til e-handel. Varer som folk flest før dro i fysisk butikk for å erverve seg, er de nå blitt mye mer vant til å kjøpe online.
Til og med klokker og smykker.

Gjør det derfor lettere for kundene å handle hos deg.
Vi skrev dette for å hjelpe deg med å få et mer strømlinjeformet nettsted – og for å gjøre nettbutikken din like vellykket som den fysiske forretningen. Synes du fortsatt at dette virker litt forvirrende, kontakt Owup så kan de hjelpe deg i gang.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.