Også i år inviterte Protid til eksklusiv visning av årets klokkenyheter. Det kom ikke like mange besøkende som i fjor, noe som kanskje skyldes hetebølgen som skylte over Oslo siste uken i mai. Likevel – inne i salen var det svalt og godt og leverandørene stilte opplagte og smilende. Pressen hadde tre timer til rådighet før klokkeentusiastene gjorde sitt inntog og tiden gikk nesten litt for fort.
(Fagbladet Gull&Ur nr. 4 2018, s. 4)
TEKST: EVA ALNES HOLTE
FOTO: ANDREAS MADSEN/EVA ALNES HOLTE/KLOKKEMERKENE

Finn Annmark, direktør for Protid Urmakerne og vert for visningen, sier at utviklingen i Norge følger den europeiske på klokke- og smykkemarkedet: – Utenfor Norge er tilnærmet alle kombinasjon av ur- og smykkeforretninger. Således er også utviklingen i Norge. Det kommer som en naturlig følge av at armbåndsuret i dag er et smykke som viser riktig tid, sier han. Nordmenn reiser mye og i tillegg er de fleste klokkemerker tilgjengelig på internett. Allikevel opplever Protid Urmakerne at kundene først og fremst søker informasjon på nettet før de handler – i butikken.
I en pressemelding fra Protid heter det at Protid Urmakerne oppnådde en samlet omsetning i 2017 på over 247 millioner kroner. – Det gir en økning på 7,1 prosent målt mot sammenlignbare forretninger, sier Finn Annmark. – Vekst i omsetning er nødvendig for oss, men desto viktigere er inntjeningen. En krone spart er en krone tjent, det er kjededriften sin hovedoppgave, sa han og fortalte om leverandøravtaler som felles butikkdata, forsikring, egne kampanjer og utveksling av kunnskap i tillegg til felles innkjøp på blant annet klokkebatterier og klokkeremmer.
– Vare- og merkesortiment er i stor grad den enkelte forretnings eget valg. Skreddersøm er nødvendig for hver enkelt butikk.