HÅNDVERK OG HISTORIE

– Klokkene bør ha en historie og smykkene bør være håndlagde i 2018, mener Anja Gade fra det danske trendbyret SPOTT trends & business. Hun tror at armbåndsur vil øke i pris i tiden fremover. – Luksusprodukter vil bli dyrere fordi merkevaren også skal inneholde en interessant historie. Klokkesegmentet vil ha en klar skillelinje mellom merkenavn med en «sjel» og historie og smartklokkene som fyller et helt annet behov. Smykkene må være tydelige på at de oppstår fra håndverk, at det ligger en skapelsesprosess bak dem.

Handelen går gjennom store endringer i hele verden. Kjøpesentre står tomme flere steder i USA og netthandelen øker. Hva kommer til å skje i Norge?

(Fagbladet Gull&Ur nr. 1 2018, s. 4)

Nye trender for norsk varehandel var tema for et Virke-seminar nylig. Anja Gade fra det danske trendbyrået SPOTT trends & business var i år som i fjor invitert som foredragsholder, det samme var Knut-Erik Rekdal, bransjeanalytiker i Virke.

NETTSALG

– Det vil bli en stor nedgang i fysiske butikker også i Norge, varslet Rekdal.
– Økt netthandel vil ikke kompensere for dette. Seks av ti under 30 år forventer at fysiske butikker også har nettbutikk. Stadig flere produsenter vil etablere egne forretninger, som NIKE og Helly Hansen.

Nye forretningsmodeller vil oppstå. – Innovasjon kommer oftest utenfra, sa Rekdal og pekte på kolonial.no, blivakker.no og komplettapotek.no – alle nettbutikker som visstnok er etablert av folk utenfor de respektive bransjene.

ENDRING – IKKE MINNER

– Nytt i år er at vi ikke vil kjøpe ting og opplevelser for at de skal gi oss umiddelbar glede eller gode minner. Vi ønsker en personlig endring med det vi investerer i. For eksempel drar vi ikke på ferie for å ha noen vidunderlige uker vi kan snakke om etterpå, vi drar fordi vi ønsker at ferien skal forandre oss, sa Anja Gade og kalte fenomenenet en emosjonell transformasjon som ligger i det nye Believe in yourself-begrepet. – Slik er det med gjenstander også, de skal ha en betydning for oss, nesten være som et vendepunkt. Fokuset ligger også på å skape og lage ting. Flere lekebutikker har legobord fremme hvor foreldre og barn kan bygge sammen – og så kanskje kjøpe legobrikker etterpå.

UENGIGHET OM KLÆR

Samtidig får en rekke varer mindre emosjonell verdi. – Vi kjøper sko når de vi har er utslitt. Vi fører opp det vi trenger måned for måned og kjøper det når tiden er inne. Vi er ikke så opptatt av det sosiale «sirkuset» rundt shoppingen lenger, sa den danske trendeksperten. Her møtte hun motstand fra butikkfolk i salen som mente folk ikke blir så praktisk anlagt:
– Folk kjøper klær fordi de har lyst på noe nytt, ikke fordi det de har er utslitt!

Også Bjørn William Stende i Virke kommenterte dette i pausen: – Jeg vil kanskje bestille mine lyseblå jobbskjorter med jevne mellomrom når jeg vet jeg trenger dem. Det er lettvint å handle slike basisplagg på nettet fordi jeg vet hvilken størrelse og hvilket merke jeg vil ha. Dyrere og mer spesielle klær vil jeg imidlertid gjerne prøve først og kjøpe i butikk.

KAFFE OVERALT

Matvareforretninger og restauranter vil fortsette å dukke opp «overalt». Vi vil også få små kaffebarer inn i helt andre bransjebutikker, skal vi tro Anja Gade. Hun fortalte om kjeden KNOTO som selger kofferter på nettet: – De har åpnet butikker hvor medlemmer i KNOTO-klubben kan stikke innom – ikke for å kjøpe flere kofferter, men for å hvilke bena på reise, få en kopp kaffe og være litt på nettet.

BLOGGERE ER «UT»

Gade tror at bloggerne er i ferd med å utspille sin rolle som påvirkere, såkalte influencers: – Alle vet at bloggerne får betalt for å snakke opp ting og tjenester og for å bruke det selv. De skifter imidlertid stadig fokus og hopper over til andre varer. Jeg har større tro på at man bør belønne storkundene, de spesielt engasjerte og pasjonerte tilhengerne av ett bestemt merke. Du behøver nesten ikke å gjøre noe for dem, de er dine ivrigere framsnakkere helt «frivillig», forklarte Gade og viste bilder fra en Honda-bileier som hadde Honda-logoen i stort format på garasjeporten sin. – Har de først falt for dine varer, er det gjort og du behøver bare å være litt ekstra oppmerksom så går jungeltelegrafen til din fordel, sa Anja Gade.

Stress er den store helseutfordreren fremover. Det utnyttes allerede kommersielt med stoler som svøper deg inn og nærmest gir deg en klem når du setter deg i dem. – Her er det businesspotensiale, sats på kosen, egenpleie og avslapping, rådet Anja Gade.