HJEM TIL URMAKER-BENKEN

(Fagbladet Gull&Ur nr. 6 2016, s. 5)

Etter landsmøtet fikk de fremmøtte gleden av å høre nybakt styremedlem Erik Sutterud fortelle om sin vei fram til urmakergjerningen. Han vokste opp på Tåsen og var litt arvelig belastet når det gjaldt klokkeinteresse: Moren hans var butikkmedarbeider hos Alf Lie i mange år og det ble snakket mye om ur hjemme. Likevel var det ikke før i godt voksen alder og mange år bak seg som lærer ved høgskolen på Lillehammer at Erik Sutterud på farens tips gjorde helomvending og overtok urmakerverkstedet til Walther Bjerke på Bjølsen for 100 000 kroner. Som tidligere lærer fanget Sutterud fort årsmøteforsamlingen med sin historie fra årene som lydtekniker og hvordan tilfeldighetene førte han tilbake til klokkene som han alltid har vært lidenskapelig interessert i. Han viste også hvordan lydteknologi «egentlig» ikke er så forskjellig fra urmakeri, uten at vi her skal våge oss inn på de tekniske finurlighetene. I sommer tok han svenneprøven i urmakerfaget og på møtet viste han frem en selvlaget klokke.

Erik Sutteruds historie inspirerte andre til å fortelle morsomme og interessante anekdoter fra urmakerlivet. Bransjens historie er spennende også som lesning, og urmakermester Ossur Solheim fra Oslo fortalte at han planlegger å gi Kongeparet en bok av Helge Ingstad i gave på årets hagefest på Slottet.