Kjedene vinner markedsandeler

Knut Erik Rekdal, bransjeanalytiker i Virke. 

-86 prosent av kundens penger blir lagt igjen i fysiske butikker, resten går til nettet og utenlandshandel. Landets butikker er langt fra avgått ved døden, selv om det er blitt færre av dem, sa bransjeanalytiker Knut Erik Rekdal i Virke.  

(Fagbladet Gull&Ur nr. 4 2018, s. 19)

Han var der for å snakke om utviklingen i gullsmedbransjen de siste fem årene og tok utgangspunkt i en undersøkelse Virke har gjort for perioden 2012 -2017. Undersøkelsen er tilgjengelig for medlemmer av Norges Gullsmedforbund. 

 I gjennomsnitt har 65 prosent av norske butikkjeder nettbutikk. – Nettet fungerer også som en fin markedsføringskanal for de fysiske butikkene. Folk kikker på nettet og besøker butikkene etterpå. 

Siden 2008 har antall gullsmedbutikker falt med 22 prosent. I samme periode har antall urmakerbutikker blitt redusert med 23,5 prosent. – Dette skyldes nedleggelser, ikke utelukkende konkurser. Det er atskillige færre konkurser i de to bransjene enn i resten av varehandelen.  

Det er blitt færre, men større butikker. Snittomsetningen per butikk har økt. Kjedene vinner markedsandeler på bekostning av frittstående forretninger. Likevel – frittstående har en sterkere posisjon i våre to bransjer enn i andre bransjer. – I sum har kjedene med gull, ur og bijouteri en årlig vekst på 1,4 prosent. Driftsmarginen til urmakerkjedene er veldig god, faktisk er de de mest lønnsomme kjedene i varehandelen. – Alle urkjeder har over 5 prosent i driftsmargin i 2016. Lønnsomheten er meget god i urkjedene , sa Rekdal. – Det som selges er dyrere ur, importen av armbåndsur øker antallsmessig i toppsegmentet, mens volumet faller på de rimeligere klokkene. Smartklokker fortsetter å ta andeler i importen.  

Også gullsmedkjedene har god driftsmargin i forhold til resten av norsk varehandel. Klær og sko sliter – de taper mye til nettet og utenlandshandelen.  

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.