Trykktesting
I dagens marked blir tradisjonell butikkhandel utfordret av netthandelen. Vi bør fokusere på fagkunnskap og service. Her er det et utall muligheter som ennå ikke er utnyttet.
(Fagbladet Gull&Ur nr. 5 2018, s. 27)
AV: URMAKER LILL-ANN NODELAND
FOTO: MAX JOHANSON OG KLEISER AS
Våre bransjer er basert på tradisjonsrike håndverksfag. Denne kompetansen gir urmaker- og gullsmedforretningene et stort fortrinn fremfor annen varehandel. Vi må være bevisste på hvilke muligheter vi har, og hvordan vi skal utnytte dem.
Fagkunnskap og produktkunnskap er viktig. Vi kan gi kunden bedre råd og bedre veiledning om hvilke produkter de bør velge. De aller fleste forbrukere vil foretrekke personlig og profesjonell kundebehandling i tillegg til og kanskje fremfor den informasjonen de finner på nettet. Medarbeidere med god kompetanse gir økt salg.
Vi bør også fokusere på service. Hvis vi kan tilby ulike tjenester, vil det gi tilleggsomsetning i butikken. Her er det et utall muligheter som mange ennå ikke er utnyttet.
Et godt eksempel er gravering. Med en moderne graveringsmaskin kan man raskt og enkelt gravere ringer, dåpstallerkener og andre gaver og smykker. Motivene kan gjøres personlig for hver enkelt kunde. Man kan for eksempel avbilde og gravere fingeravtrykk på forlovelsesringer. Mer personlig enn det blir det ikke. Rens og polering av smykker er et annet område det er lett å tjene penger på. En trommel, noen kilo stålkuler og litt såpevann er det som trengs. Utstyret koster under syv tusen kroner og er tjent inn på få måneder. Trykktestesting av ur etter batteriskift er noe som alle burde gjøre uansett. I alle fall hvis uret opprinnelig er solgt som vanntett. Regnestykket er enkelt. Tre tester à hundre kroner per dag gir en årsomsetning på 90.000 kroner! I tillegg fremstår butikken som faglig på topp.
Mange er redd for store investeringer. Det bør ikke være noe hinder. Utstyr kan leies.
En butikk som tilbyr gravering, vil typisk omsette for mellom fem og ti tusen kroner per måned. Utstyret kan leies for 1.500 kroner per måned.
Salg av service er noe av det mest lønnsomme vi kan gjøre. Leier du utstyret, slipper du investeringen og tar ingen stor risiko.
Å yte service er å ta vare på faget!