Markedsføring på nett: Konkurranser på nettet – hvorfor og hvordan?

(Fagbladet Gull&Ur nr. 3 2018, s. 23)

Bladet Tekstilforum har invitert Nina Furu, en nestor i nettmarkedsføring, til å skrive om hvordan man får mye trafikk og gratis publisitet. Vi har sakset litt fra artikkelen: 

De vanligste kanalene for konkurranser i sosiale medier er Facebook og Instagram. Mange snakker om såkalte «lik og del»-konkurranser på Facebook, uten å vite at dette faktisk er et brudd på Facebook sitt reglement. Slike konkurranser gjør at bedriften som står bak risikerer å få Facebook-siden sin stengt, skriver Nina Furu. Men liking og kommentering som vilkår for å delta i konkurransen, er derimot tillatt.  

Dette er lov å si: «Fortell oss hvilken bunad du liker best og vær med i trekningen av en bok» eller «”lik denne posten for å delta».  

Dette er ikke lov å si: «Tagg en venn for å være med i trekningen av en reise for dere begge».  

UTBYTTE AV KONKURRANSENE 

Mer oppmerksomhet generelt:  

  • Bruk video, det gir deg ofte mer spredning enn bare et bilde
  • Spør kunden om noe som er relatert til din bransje /ditt produkt
  • Gjør det enkelt å svar; ikke krev en lang fortelling, bare noen kjappe stikkord.

Når vinnerne er trukket ut, er det viktig å skrive inn i posten hvem som vant, understreker Nina Furu. Hun har vært nettredaktør for en rekke nettmagasiner og portaler. I 2003 startet hun Nettredaktørskolen. Nina Furu er rådgiver for flere av landets største nettsteder, hun sitter i forskjellige nasjonale fagfora og har skrevet flere fagbøker om markedsføring på nett. 

Kilde: Tekstilforum 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.