ØKONOMIKURSET – PASS PÅ PENGA!

(Fagbladet Gull&Ur nr. 6 2018, s. 12)

TEKST:  REIDUNN ARNEVIK WESTGÅRD

Pass på penga, ja ærlig talt, dette var kurset alle deltagerne burde gått på. Ti kursdeltagere hadde skjønt det, og her haglet det inn med tips, råd og fakta om hva du bør gjøre for å få butikken din til å gå godt.

Arne Bakken åpner klart med å si at første bud er å sørge for at det kommer flere penger inn enn de som går ut. God likviditet er helt vesentlig.

Videre må man ha god oversikt over tallene. Har du ryddige regnskapsrutiner? Hvor ofte mottar du regnskapsrapporter, sammenligner du med fjorårstall eller budsjett?

Hva med omløpshastighet, som er et mål på om du kjøper inn riktige varer og antall, kapitalbinding og ukurans. Omløpshastigheten bør påvirke hvilke varer og merker du har i butikken. Følg endringene i omløpshastigheten nøye.

Bakken sier videre at statistikk gir oss kunnskap om hva vi har av varer og produkter. Har vi ikke oversikt gir det utslag i dårlig drift. Føler du deg truffet her bør du gjøre snarlige grep, sier Bakken.

KONKLUSJONEN PÅ ØKONOMIKURSET VAR

• utnytt salgspotensialet
  • ha struktur på vareutvalget
  • tilpass kostnadene
  • vær orientert om egen drift
  • hold orden påpenga

Økonomikurset ble kjørt parallelt med det andre kurset som omhandlet deleleveranser og parallellimport. Begge kursene var tilegnet samme målgrupper, og vi ser i ettertid at kursene skulle vært kjørt etter hverandre, slik at alle kursdeltagerne hadde fått muligheten til å få med seg viktige, for ikke å si de viktigste sakene i en urmakerbedrift.