ØKONOMISK OPPSVING, men tøffere kamp om kundene

KLOKKEKLART OM 2017?  
Finn Annmark fra Protid, Reidunn Arnevik Westgård fra Norges Urmakerforbund, Roar Evensen fra Swatch Group Nordic og Kai Kolstad fra Omega, Swatch Group Nordic, var spente på SPOTT-prognosene. 

– Julehandelen var slapp, det samme var romjulsuka til tross for at det i 2016 var én handledag ekstra. Tegn i tiden tyder imidlertid på et globalt oppsving hvor flere økonomier på samme tid ser ut til å komme seg ut av dødvannet. 

(Fagbladet Gull&Ur nr. 1 2017, s. 12-13)

TEKST OG FOTO: EVA ALNES HOLTE 

Dette sa Jakob Søndergaard fra det danske trendbyrået SPOTT trends & business på VIRKEs nyttårsseminar i januar. Han og kollega Anja Gaede var invitert for å snakke om fremtidsutsiktene for norsk varehandel. – Oljeprisene stiger langsomt og den norske kronen blir styrket. For syvende måned på rad er den norske forbrukertillitsindeksen positiv, påpekte Søndergaard. Han løftet en advarende pekefinger mot publikum i salen: Dere må ikke glemme å jobbe selv om velstanden stiger. Gode tider er alltid farlige for nodmenn! 

SPOTT varslet en stadig tøffere kamp fremover for å få kundene inn i butikkene. – Vi vil se en økt polarisering blant norske butikker, både blant de fysiske og de på nettet samt blant de enkelte kjedene. Anja Gaede la vekt på at våre kjøpsbeslutninger først og fremst er emosjonelle. – Omlag 70-80 prosent av avgjørelsene tas på et ubevisst grunnlag. Vi erfarer emosjoner i løpet av et halvt sekund! 

Handelen vokser, særlig på nettet. Ni av ti nordmenn har handlet på nett siste år, 25 prosent av dem er over 55 år. – Det er ikke sikkert de nye digitale forbrukerne vil besøke butikken din, sa Anja Gaede. Hun og Jacob Søndergaard understreket hvor viktig det er å ha en tydelig butikkprofil – enten man velger å henvende seg til de unge trendbevisste avantgardistene, de «koselige» facebook-damene, de materialistiske statusjegerne eller de eldre i mental forstand med sans for tradisjoner, rutiner og nostalgi. – Man skal ikke undervurdere den siste gruppen, de har ofte god råd til å handle mye, de er mange og de er lojale, sa Søndergaard.  

Ingen av oss er hundre prosent en av de fire typene som står nærmere beskrevet i rammeteksten 4 kundetyper  
– hvem passer i din butikk?, men vi er litt av alle og overveiende en av dem.  
– Fokusér på hvilken type dine kunder er når de kjøper dine produkter, rådet Anja Gaede.  Det gjelder å velge én hovedtype som butikken innretter seg etter. Velger man å favne alle, blir konseptet og kommunikasjonen med publikum utydelig. – Vær bevisst på hvilke kunder du tiltrekker med hvilke varer og velg markedsføring og sosiale kanaler etter hva slags kundegruppe du har. 

4 KUNDETYPER  
– HVEM PASSER I DIN BUTIKK? 

1. DE UNGE OG NYSGJERRIGE 

Disse kundene elsker alt som er nytt, de søker hele tiden forandring og hjernen krever konstant stimulering. Butikken må hele tiden by på det nyeste nye, unike produkter. Kundene nåes ved de for enhver tid nyeste medier.  

2. DE KOSELIGE OG SOSIALE 

Her finner vi dem som er ute etter komfort, å ha det sosialt og hyggelig, føle velvære og balanse i tilværelsen. Gruppen består hovedsakelig av kvinner som setter pris på at butikken fører bærekraftige produkter, er litt mainstream samtidig som den kan by på nye detaljer. Harmoni er nøkkelordet og du når dem via Facebook og instagram med iscenesettelse av det gode liv. De liker personlig service og bli spurt om de vil ha hjelp. 

3. DE MATERIALISTISKE OG MERKEBEVISSTE 

Her finner vi først og fremst menn som er opptatt av statussymboler. Butikken skal ha klassiske varer, gjerne med nye små detaljer. Markedsføringen skal være tuftet på rasjonelle argumenter, troverdig og på utsagn som «you know quality when you see it» og «If it was easyeverybodey would do it». Sosiale medier er LinkedIn og Twitter. Her er stedet for å inndele kundene i VIP-grupper.  

4. DE TRYGGHETSSØKENDE 

For denne gruppen er det det tradisjonelle, nostalgiske, rutinepregede og seriøse som gjelder. De behøver slett ikke være eldre av år, mange unge har den samme mentaliteten. De liker at butikken er som den pleier å være med lite eller ingen forandringer. Markedsføringen er gjerne trykte medier med fokus på budskap som «Hold deg til det kjente og kjære» og «Dette kan du gjøre – vi hjelper deg». Gruppen vil gjerne ha garantier og sertifikater – de liker det sikre og trygge og tar sjelden noen risiko.  

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.