Skal du selge butikken din?

Går du i tanker om å slutte som gullsmed eller urmaker? Dersom dette innebærer et salg av forretningslokale, lønner det seg å være ute i god tid. Det er mye formelt som skal ordnes. Vi har rådført oss med ekspertene. 

(Fagbladet Gull&Ur nr. 7 2016, s. 8)

– Det å klargjøre en bedrift for salg er ikke å «pynte bruden» ved å gjøre overflatiske endringer. Vi snakker om å gjøre butikken attraktiv for kjøpere gjennom å profesjonalisere og forbedre hele virksomheten. Du bør faktisk starte to-tre år før salgstidspunktet, sier Sverre Holen i Interimleder AS. – Når kjøperne foretar en due diligence – altså en full økonomisk og juridisk gjennomgang av selskapet – skal det være lite å sette fingeren på.  

DUE DILIGENCE 

Og det er mye som skal være på plass i forbindelse med en såkalt juridisk due diligence. Advokat Aleksander Ryan, KPMG Law Advokatfirma AS, som skriver advokatspalten i Gull & Ur, forklarer: – I en juridisk due diligence vil advokaten vurdere de juridiske risikoene ved et kjøp, knyttet blant annet til selskaps-, regnskaps- og finansforhold, arbeidsrett/pensjonsordninger, kunde- og leverandøravtaler, forsikringsforhold, fast eiendom, skatt/avgift og tvister. 

Det vanlige er at det er potensiell kjøper som gjennomfører due diligence, men Ryan sier de også opplever at selger gjennomfører forberedende due diligence som fremlegges som dokumentasjon og beslutningsstøtte for aktuelle kjøpere. En slik selger due diligence som «tilstandsrapport» på virksomheten vil både kunne gi bedre mulighet til å få solgt virksomheten, men også til å få en bedre pris for virksomheten, sier Ryan.  

LEIER DU? 

Dersom du driver butikken din fra leide lokaler, må du kontakte utleier og informere om at du planlegger å selge. Samtidig bør du spørre om kjøperen ønsker å overta leiekontrakten og i så fall på hvilke betingelser. 

STERKE FØLELSER 

Å selge sin forretning er en stor avgjørelse. Sterke følelser knytter seg kanskje til butikken man har drevet i årevis og det kan være vanskelig å se virksomheten utenifra, med en kjøpers øyne. Samtidig er det nettopp dette man bør – for å øke verdien og oppnå en best mulig handel. Du bør altså, på egen hånd eller med hjelp fra andre, gå gjennom bedriften fra A til Å for å finne styrker og forbedringspunkter. 

SALG AV FAMILIEBEDRIFTEN  

Følelsene er ikke mindre sterke dersom det er en familiebedrift som står for salg. Her er det viktig å kunne diskutere med dyktige mennesker utenfor familien som du stoler helt og fullt på, anfører Sverre Holm i Interimleder AS. Vedkommende bør se helheten og kunne sette bedriftens behov foran egne interesser og følelser. Et eksternt styremedlem kan bidra med objektivitet, konfidensialitet og erfaring gjennom alle fasene, fra de første tankene om en mulig exit til gjennomføring av salg.  

HVA MED DE ANSATTE I BUTIKKEN? 

Dine medarbeidere følger som hovedregel med over til kjøper som overtar alle forpliktelser overfor dem – lønn, pensjon, sosiale ytelser og så videre.  

HVA KAN DU SELGE FOR? 

Når du har gjort de nødvendige forbedringene, er tiden inne for å få en verdivurdering basert på omsetning, butikkens goodwill i markedet og så videre. Forhåpentligvis lander butikkens salgsverdi på det du hadde ønsket deg, hvis ikke må du vurdere hvilken pris du kan leve med.  

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.