TILGANG PÅ RESERVE- DELER OG PARALLELLIMPORT

Tilgang på reservedeler for Swatch Group Nordic (SG) sine kunder er et tema under stadig utvikling. Vi fikk en innføring av Terje Rogde, markedsansvarlig for Certina i Norden, om hvordan dette håndteres i dag.

(Fagbladet Gull&Ur nr. 6 2018, s. 11)

TEKST: SOLVEIG BRØTO OPSAHL,
UR & SÅNN AS, HAMAR

I 2013 innførte SG Selektiv Dele-Distribusjon. Rogde forklarte at dette ble gjort for å garantere korrekt bruk av urmarkedets deler og for å sikre høy kvalitet på service og reparasjoner av SGs produkter.

EU/EØS er ett av markedene og av de største. Nå er snart alle land i EU/ EØS inne i Selektiv Dele-Distribusjon. – Håpet er at alle land skal ha dette i orden innen 2018. Samme reglement skal også jobbes inn i Asia, sa Rogde.

SG har noen krav til hvem som skal få kjøpe deler til deres produkter.

– Så lenge du innfrir kravene som hvert enkelt merke setter, får du tak i deler, forsikret Terje Rogde.

Kravene kan variere fra merke til merke, men likheten er at tilgangen på deler deles inn i 3 forskjellige nivå:

1:Bytte og service på rem og lenker.

2:Service på kasse

Vanntetthet service

Gangnøyaktighet/ justering

3:Full service av verk og kasser

Her har man tilgang på alt av deler.

Hensikten med Selektiv Dele-Distribusjon skal være å høyne servicenivået, styrke verkstedene, sikre korrekt bruk av delene og opprettholde kravet til kompetanse.

Man må ikke ha butikk for å få tak i delene til SGs produkter, men man må tilfredsstille de krav som stilles.
– Vi ønsker at urmakere i hele landet skal utføre service på våre produkter, presiserte Rogde. – Vi har ikke kapasitet til å håndtere all service selv. Vi er avhengige av dyktige urmakere og serviceverksteder.

Den selektive distribusjonsavtalen forplikter alle godkjente forhandlere til å ta imot ur som er solgt gjennom en annen godkjent forhandler av gjeldende merke. – Uansett hvor uret er solgt i verden er forhandleren av et urmerke pliktig til å sende dette inn til vårt kundeservicekontor, uten kostnad for butikken da SG dekker frakt av dette, sa Terje Rogde.

– Slik er det ikke hos oss, repliserte Bjørn Bergh, Optura: – Våre forhandlere er ikke pliktige til å hjelpe kundene som har kjøpt et ur i utlandet.  Hva gjør Swatch Group dersom det kommer inn ur som er solgt i gråmarkedet med feil utfylt garantikort?

– Da «tracker» vi uret for å finne ut hvem som har solgt det. Det er i vår interesse å finne ut logistikken bakenfor som gjør det mulig å få tak i våre produkter – og å stenge nettverket, sa Rogde.

GARANTISAKER

Ansvaret for en garantisak ligger hos produsent. En butikk er ikke pålagt å ta inn et ur som er kjøpt i utlandet.

Bjørn Bergh påpekte at urmakerne gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å hjelpe kunder som har kjøpt ur i utlandet og på nett ved reklamasjoner og garantier. Det slår tilbake på en selv og bransjen.

I Norge er det kjøpsloven som gjelder på produkter kjøpt i Norge. Om et ur er kjøpt på nett med garanti utfylt fra et annet land, er det kjøpsloven i dét landet som gjelder. Det er viktig at urmakere sprer denne kunnskapen ut til forbrukerne.

Hvis man utfører en garanti reparasjon på garantien i butikk/ verksted, må man også huske å be om et paknings Kit. Når man bestiller delene hos SG -SG sender deler og verkstedet vil bli kreditert i ettertid ved retur av gamle deler. Husk bare å registrere og sende alle delene i retur, oppfordret Rogde.

PARALLELLIMPORT

De store produsentene har øynene oppe for om det foregår salg av deres produkter til en tredjepart. Produksjon av en modell kan stoppes om noen plutselig bestiller mange av samme modell. Dette gjelder både SG og Optura sine varer.

– Seiko vil komme med avtaler mellom forhandler og butikk som innebærer at man ikke skal selge klokker til en tredjepart, sa Bjørn Bergh. – De store merkene vil ha fysiske urmakerbutikker som salgskanaler og ikke på nettsteder. Kontraktene er laget for en sikker varehandel.