UTVIKLINGEN I PROTID-KJEDEN

(Fagbladet Gull&Ur nr. 2 2017, s. 6)

Urmakerkjeden Protid inviterte nylig til Leverandørseminar i Virkes lokaler.  

Finn Annmark ønsket velkommen til de rundt  
35 fremmøtte. Han slo an tonen for seminaret med å fortelle om kjedens omsetning og resultater i 2016. De  
19 Protid urmakerfor 
retningene kunne samlet vise til en vekst på 0,7 prosent på årsbasis, i julemåneden  
+ 4,9%. Den samlede kjedeomsetningen i 2016 lå på  
241 024 927 kroner. 

– Black Friday ødela julehandelen. Dette amerikanske shoppingfenomenet er noe av det mest idiotiske norsk varehandel har etablert, sa Finn Annmark og viste til at julehandelen nå er preget av salg, tilbud og rabatter. 

– Protid er en kjede med store omsetningsforskjeller fra butikk til butikk, med over  
40 millioner som toppomsetning, 2,8 millioner som laveste. En av forretningene hadde en vekst på 30 prosent i 2016.  

Protid Urmakerne oppnår best inntjening på «topp 10»-merkene som utgjør  
79 prosent av samlet armbåndsuromsetningen, mens antall kunder gikk tilbake med -8,2 prosent.  

Når det gjelder service og reparasjoner økte omsetningen med +4,6 prosent til tross for færre kunder, -1,2 prosent. 

– Vårt verdigrunnlag «Fagkunnskap – Merkevare» gir Protid Urmakerne anledning til å tjene penger ved å skru når det er få kunder i forretningen. I tillegg har vi dermed faglærte medarbeidere i forretningen i stort sett hele åpningstiden kunne Finn Annmark forklare. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *