Vågespranget

– Jeg tror ikke på noen over natta-suksess, men på hardt arbeid, sier klokkegründer Lars Lindø 
(Foto: Eva Alnes Holte) 

Inntil ifjor høst var Lars Lindø (39) salgsdirektør for en hotellkjede, stadig på reisefot og med 25 selgere som rapporterte til ham. Hele tiden, telefonen stod ikke stille. Så sa han opp jobben, dro hjem til gården, investerte 750 000,-  og startet for seg selv med klokkeprosjektet Fevrier.  

(Fagbladet Gull&Ur nr. 3 2017, s. 14)

TEKST: EVA ALNES HOLTE 

Det ble uansett ikke stille rundt Lars. Han leier deler av gården sammen med samboeren Jonas Elvebakk og de to driver den som en konkurranse- og utdanningsstall for dressurhester. Merkenavnet Fevrier er oppkalt etter en av hestene.  

Hestene og stallen er en viktig inspirasjonskilde for Lindø, som selv har drevet med sprangridning. – Gården og hestene er en del av DNA-et til armbåndsurene, sier han. 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat.

Modell: Iris Giladi 
Her har hun på seg en Fevrier Zenit med  
atrasitt-farget urskive 

MEST OPPTATT AV DESIGN 

Høsten ifjor satt Lindø igjen på flyet, denne gang for å finne den rette fabrikken til å produsere klokkene. Fevrierklokkene er utstyrt med Miyota-urverk, bortsett fra den siste modellen som har et sveitsisk Rhonda-urverk. Remmene monterer han selv. De er av ekte italiensk lær. – Det må være ekte, lukten og følelsen er viktig, sier han. Lars Lindø er mer opptatt av design enn av det klokketekniske, det estetiske har alltid vært viktig for ham. Men han går ikke på akkord med kvalitet – alle klokkehusene i stål er håndpolerte og samtlige modeller kommer med buet safirglass. 39-åringen har tegnet armbåndsurene helt fra bunnen av. Han beskriver dem som moderne, men klassiske med en liten twist. – Jeg er sånn at når jeg er på reise så tar jeg bilder av alt mulig som jeg synes er fint – det være seg en klokke, en veske eller en pen dame, forteller han.  

INGEN TRO PÅ RASKE PENGER 

Oppstartkapitalen for Fevrier var på 750 000 kroner. Bare nettportalen kostet 130 000. I vår skal nettbutikken gjøres klar til å håndtere langt større trafikk enn det som er vanlig for en nystartet bedrift. En egen funksjon der forhandlere kan logge seg inn er snart på plass. – Man må være villig til å satse litt i starten. Jeg har ingen tro på raske penger, ting må bygges opp over tid via mange, mange arbeidstimer, sier Lars Lindø.  

IKKE SANS FOR FOLKEFINANSIERING 

Klokkene hans ligger i utsalg på i underkant av to tusen kroner. Det er en fornuftig linje å legge seg på, mener gründeren. – Jeg har fått tilbud om å legge meg mye lavere og selge mange flere mye raskere, men da måtte jeg ha godt på akkord med kvaliteten og det er jeg ikke villig til. Bedre å bygge opp noe solid over tid enn et kortsiktig korthus som ramler sammen etter et par år, sier han. Folkefinansiering har han ikke sansen for: – Hvis jeg ikke tør å ta sjansen selv, hvorfor skal noen andre gjøre det?  

ARMBÅNDSUR OG HESTESPORT 

Klokkemerket ble lansert rundt juletider og først lagt ut for salg i Lindøs egen nettbutikk. Der ble de raskt lagt merke til, særlig av folk innenfor hestesportmiljøet. – Folk i hestesporten som er våre omgangsvenner og som kjenner oss, synes det er gøy at jeg har begynt med klokker. Flere kjente klokkemerker som Omega, Longines, Rolex og Gucci har sponset hestesporten i mange år. Det er noe med kraften i en hest, og timingen og presisjonen i sprangridning. Rolex spiller veldig på dette med timing og drar det inn i historiene sine, sier han. 

NERVE FOR SALGET 

Mye av salget i begynnelsen foregikk via sosiale medier og nettsiden, men Lindø har etter hvert også fått innpass i flere fysiske utsalgssteder; en gullsmed- og urmakerforretning i oppvekstbyen Egersund, en motebutikk i Fredrikstad og i to spesialistbutikker rettet mot hesteutstyr. Nå håper han flere urmakere vil ta inn klokkene hans.  

Lars Lindø har så lenge han kan huske vært opptatt av klokker. På sine hotellreiser i Midt-Norge har han ikke tall på alle urmakerforretninger han har vært innom:  
– Jeg merker det med en gang om de har en nerve for det de selger. Jeg elsker det når dyktige fagfolk brenner for produktene sine og er ivrige etter å vise frem armbåndsurene og fortelle historier rundt dem. Det behøver ikke være så flotte merker, det behøver ikke være high-end, det som er bra er om de skjønner hva jeg vil like. Fagkunnskap fascinerer  
– akkurat som det er gøy å gå til en skomaker som kan sko. 

STOLT OG SPENT 

Selv har Lindø en svakhet for merkene Baume Mercier, Maurice LaCroix og amerikanske Shinola. Nå er han spent på hvordan det vil gå med norske Fevrier, født på en gård i Trøgstad og kanskje på vei ut i hele Norge og den store verden? Det er i alle fall håpet hans og han legger ikke skjul på at han er spent: – Dette er spennende, kanskje litt i meste laget noen ganger. Men jeg tror det skal gå bra og jeg er stolt av klokkene mine, sier han. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.