MEDLEMSFORDELER I NORGES URMAKERFORBUND

Medlemsfordeler i Norges Urmakerforbund (innmelding helt nederst)

Vi står sterkere i en samlet bransje!

Norges Urmakerforbund (stiftet 10. august 1903) arbeider for å ivareta urmakerfaget, det enkelte medlem og holde urbransjen samlet. Det er av høy viktighet at vi har et godt samarbeid med skole, myndigheter, leverandører, grossister, nærliggende organisasjoner, næringsliv, presse, politi, forsikring og en rekke andre aktører og samarbeidspartnere innenfor urmakerfaget. Det er oss myndighetene henvender seg til, og ønsker du å være bidragsyter i eget fag får du også gode gjenytelser.

Norges Urmakerforbunds viktigste oppgaver og fordeler er:

• Bidra til jevn rekruttering i urmaker- og storurmakerfaget
  • Høringsinstans for myndighetene (skole, utdanning, sikkerhet, rammebetingelser generelt for bransjens virksomheter)
  • Intern varslingstjeneste ved kriminelle anslag
  • Transportforsikring for forretnings- og verkstedmedlemmer. Forsikringen gjelder klokker og gull (smykker) som sendes til reparasjon. (Ikke forsendelse av nye klokker og smykker mellom butikkene).

Klokker og gull (smykker) som sendes til reparasjon fra kr 10 000 til og med kr 99 999,- må sendes sporbart og det må ikke være mer enn ett produkt i samme pakke.

NB! Er det spesielle klokker eller smykker (kostbare, sjeldne, arv etc) som sendes i post for reparasjon, anbefaler vi at du sender pakken rekommandert.

Be om egen informasjon for transportforsikring. Klokke- og smykkepakker som skal sendes til reparasjon bør sendes så anonymt som mulig. Det er ingen egenandel om en klokke kommer bort i forsendelse. Ta kontakt med Norges Urmakerforbund om uhellet skulle være ute.

• Gode forsikringspakker fra Kjeldgaard Assuranse / IF Forsikring

Gjelder også ansatte i urmakerforretninger og verksteder. (tlf 21 49 77 00)

Kontaktdata: Tel. +47 23 06 07 30

• Butikkdata fra Bleken Data AS (tlf 33 30 50 50)
  • MAB Butikksystem er innlemmet i bransjens vareregister samt har produkterklæring i forbindelse med Kassesystemloven.
  • Systemet håndterer all daglig drift inkludert GDPR og CRM, og systemet har også integrert fullt verkstedsystem.
  • MAB Butikksystem er integrert mot ur- og gullsmedbransjens varedatabase hvor alle priser er oppdaterte til enhver tid.
  • Norsk Klokkeregister, les mer her https://urmakerforbundet.no/norges-urmakerforbund-lanserer-norsk-klokkeregister/Alle medlemmer i Norges Urmakerforbund (butikk, kjede og verksted) kan bli forhandler av Norsk Klokkeregister. Sørg for at klokken din blir registrert i Norsk Klokkeregister via en forhandler (medlem av Norges Urmakerforbund).

Kontaktdata: mobil + 47 469 36 252

• Advokatbistand, Wahl-Larsen Advokatfirma AS. Erfaren advokat med mange års kjennskap til urbransjen. Inntil en times gratis bistand per sak, og utover dette rabatterte timepriser. Tilbudet gjelder også private forhold og for medlemmets nærstående.

Kontaktdata: Mobil +47 40 63 90 50 Tel: +47 22 01 06 70

• Urselgerskole
  • Vi arrangerer Urselgerskole årlig. Det er viktig at alle som selger ur og utfører småreparasjoner som f eks bytte batteri, kutte lenke etc blir gjort på en forsvarlig måte. Vi har dyktige foredragsholdere som underviser i teori og praktiske øvelser. Se nettsidens kurskalender https://urmakerforbundet.no/kurskalender-2022
  • Andre kurs og konferanser
  • Vi arrangerer mindre fagkurs ved behov og vi arrangerer også konferanser for medlemmer og bransje.
  • Medlemsservice
  • Henvendelser på telefon og e-post fra medlemmer; spørsmål om kunders rettigheter og krav, merker, leverandører etc. Kundehenvendelser. NUF besvarer en rekke henvendelser fra forbrukere.
  • Nyttig fellesinformasjon jevnlig til alle medlemmer
  • Medlemmer har innloggingsmuligheter på NUFs nettside, urmakerforbundet.no
  • Medlemsrabatter på urkjøpsbevis, servicefaktura, smykkeetiketter, kassaruller etc.
  • Gavekort og konvolutt med NUFs preg/trykk kan kjøpes av medlemmer
  • Lowell (tidligere Intrum Justitia, gunstig medlemsavtale) Sikrer våre medlemmer gunstige priser på purre- og inkassotjenester.
  • Alt innen gravering får du gjort hos Titanlaser AS, Oslo. Gravering på klokker og smykker. De lager også stempler. Kontaktdata hos Titanlaser: +47 46 36 95 95

Kortinnløseravtale med Nets – en god kortinnløseravtale (rammeavtale med Nets for Norges Urmakerforbunds medlemmer) for kredittkort. Du får også gunstige vilkår på leie av betalingsterminaler med kasseintegrasjon, mobil betalingsterminal samt tilgang til Nets prisbelønte MyPayments-app som gir en rekke forretningsinnsikter. Kontaktdata hos Nets: +47 99 49 03 32

Urmaker er et gammelt håndverksfag du kan være stolt av å arbeide med. Får du inn reparasjoner av for eksempel større ur som du kanskje ikke reparerer, så anbefal en annen fagurmaker, eller be kunden ringe Norges Urmakerforbund så finner vi en dyktig fagurmaker så nært som mulig.

Urmakerutdannelsen i Norge er 2 år i skole og 2 år som lærling før svenneprøve avlegges.

Som godkjent lærebedrift er det alltid en fordel å ha en lærling. Det gjør at du holder deg oppdatert i forhold til læreplaner og fag, og du bidrar til å opprettholde rekruttering til faget. Og en ting til, du holder deg ung sammen med unge folk. Vi tør påstå at det er win-win for både læremester og lærling. Som læremester kan du forme lærlingen til din bedrift om det er ønskelig.

Medlemskategorier

2021/2022

2023/2024

Ordinære medlemmer1-2 butikker

kr 8 730,-

kr 8 900,-

Ordinære – flere enn 2 butikker

kr 6 326,-

kr 6 490,-

Verkstedmedlem

kr 3 378,-

kr 3 550,-

Verksteder med redusert omsetning

kr 1 906,-

kr 2 150,-

Omsetning av ur og reparasjoner

kr 5 728,-

kr 5 900,-

inntil 1 million kroner

Kjeder, kollektiv innmelding

kr 5 832,-

kr 5 990,-

Personlige medlemmer

kr    432,-

kr    475,-

Pensjonistmedlemmer

kr    432,-

kr    475,-

Lærlingemedlemskap

kr    300,-

Uendret

Lærlingemedlemskapet opphører 31.12. samme år som svenneprøven avlegges. Du kan videreføre medlemskapet over til personlig medlem.

Nye medlemskapskategorier:

• Leverandør- og grossistmedlem      kr    5 000,-
  • Klokkeinteresserte      kr       500,-

Alle priser er ekskl mva og er fradragsberettiget i regnskapet. Medlemskapene personlig, pensjonist, lærlinge- og klokkeinteresserte medlemskap er fritatt mva.

Bli medlem i Norges Urmakerforbund

Skjema for søknad om medlemskap i Norges Urmakerforbund

Last ned søknadsskjema og send som vedlegg til post@urmakerforbundet.no