Tidsriktig Facebookside

Klokkeinteressen er enorm her i landet. Facebooksiden Klokkeriet har 45 000 medlemmer og over hundre står for tiden på venteliste.  
– Vi har avvist nesten 400 søknader, forteller administrator Morten Paulsen. 

(Fagbladet Gull&Ur nr. 8 2018, s. 4)

TEKST OG FOTO: EVA ALNES HOLTE 

Det holder ikke å si at du er klokkeinteressert for å bli opptatt som medlem av Klokkeriet. Hver enkelt søknad blir nøye sjekket. Er profilen falsk eller for lite gjenkjennbar? – Medlemmene i Klokkeriet selger og kjøper klokker. Vi kan ikke risikere at de blir lurt, forklarer Morten. – Vi har mange regler og vi er opptatt av trygghet, men til syvende og sist er det opp til medlemmene selv å være litt smarte. En selger på en annen plattform ble oppsøkt av en kunde og banket opp til han ga fra seg klokka. Heldigvis hører vi ytterst sjelden om slik svindel og så å si aldri på Klokkeriet. Det kommer nok av den grundige bakgrunnssjekken vi har av alle medlemmene våre.  

Gjennom Klokkeriet har Morten Paulsen fått mange gode venner som han kan diskutere klokker med.  

MED PÅ VERDENSTOPPEN  

Før 2015 var Klokkeriet bare en liten side med lav trafikk. Morten og de andre bak siden har de siste årene skapt en populær møteplass med kjøp og salg, diskusjoner og konkurranser. Medlemmene er i alle aldersgrupper, men Morten sier det største engasjementet er blant menn mellom 25 og 35 år. 98 prosent er fra Norge, resten er fra andre steder i Skandinavia. Dermed er det norske Klokkeriet en av verdens største Facebook sider om klokker. – 7,1 prosent av medlemmene er damer, altså rundt 3000, det synes jeg er meget bra! 

HVA KOMMER DEN STORE LIDENSKAPEN FOR KLOKKER AV? 

– Jeg har alltid vært teknisk interessert, en Lego-gutt. Jeg har familie i Sveits og var mye der under oppveksten. Husker at jeg syntes de store reklameplakatene med klokker som hang overalt på flyplassen var veldig fine. En slik klokke ville jeg også ha! 

Da Morten var 20 år fikk han sin første klokke, en Inex. Kanskje ikke akkurat en status-klokke, men Morten ble veldig glad i den. Han jobbet ved siden av studiene og kjøpte etter hvert et armbåndsur fra Victorinox. Den kostet 5000 kroner i Geneve og Morten var lykkelig. – Da tok klokkeinteressen virkelig fyr, sier han. – Jeg tror alt det tekniske ved en klokke er det som trigger interessen hos de fleste. Det er også slik at vi er glad i ting som har en kvalitet ved seg. Ser vi at ting er gjort ordentlig, er det verdt pengene. Da er det ikke så farlig hva det koster. Er det overraskende rimelig i forhold til god kvalitet, blir vi helt overveldet, det er det beste! 

MINI-UBÅTER I NORDSJØEN  

Morten er uten tvil teknisk interessert. Hans «egentlige» jobb I Nordsjøen hvor han jobber med fjernstyrte miniubåter og hjemme på Lørenskog hvor han driver firmaet WMS Consult as. Morten jobber 50 prosent som konsulent for klokkebransjen. – Jeg hjelper dem med å synes i media og jeg blir leid inn på klokkemesser, sier han. Morten er en dyktig fotograf og tar bilder av klokker i miljø. – Det nytter ikke å poste et bilde av en klokke mot en hvit steril bakgrunn, det gir ingen stemning, mener han. – Klokkene må fotograferes i det miljøet de hører hjemme i, enten det er i skogen, i båten, på et svaberg, ved en kaffekopp eller som elegant tilbehør til en dress eller selskapsantrekk. Se her! sier han og viser meg mange eksempelbilder har har lagt ut på sin Instagram-konto. 

NON-PROFIT 

Alle innlegg fra medlemmene og også jobben Administratorene gjør er non profit. – Jeg har fått mange gode venner som jeg jevnlig møter og diskuterer klokker med. Teamet og jeg arrangerer konseptet REDBAR GTG, der er det hyggelig å møte andre klokke-nerder du kanskje ikke treffer så ofte i din vante omgangskrets! 

Klokkeriet har også mange fra urmakerbransjen som medlemmer, forteller Morten. Fra tid til annen poster en butikk et godt salg, eller en spennende klokkenyhet. Butikkomtaler er som regel i sammenheng med en kundekveld eller lignende – Da gjelder det å lage innlegg som fenger publikum – fine bilder som viser stemningen, morsomme tekster og kanskje et videoklipp. Vi må ha noe som engasjerer utover bilde av en klokke mot hvit bakgrunn eller et butikklokale uten folk. Slike innlegg må selvfølgelig avtales med meg før det kan postes. Siden er jo først og fremt til for medlemmene. 

FLEST I SKIKTET 3000-8000 KRONER 

Men først og fremst er Klokkeriet en Facebookside for kjøp og salg og diskusjoner. Den er ikke snobbete, understreker Morten: – Jeg la ut en post her om dagen hvor jeg spurte om hvilken prisklasse som var mest interessant for medlemmene. Absolutt høyeste skår ble på prisklassen 3000-8000 kroner, i dette segmentet er det ekstremt høy interesse. Prisklassen på ur som samles og og omsettes fra noen 100-lapper, til over 500 000 til 1 million.

BRUVIK OG VON DOREN  

Mange nordmenn lager sine egne klokkemerker for tiden. Det synes Morten er fint: – Jeg er en stor fan av de norske merkene, som for eksempel Bruvik og Von Doren. Det er gøy at noen satser og klokkene er flotte. Bruvik og Von Doren legger ned masse arbeid i designen av klokkene sine. Klokkene til Bruvik og Von Doren er bygget i Sveits, da snakker vi sveitsiske kvalitetsurverk, og kjent ryddig kvalitetskontroll. Jeg vil også fremheve spesielle produsenter som Radium instruments og Cursus Victus. De bør nevnes siden de er unike på så mange plan. Det er en utrolig spennende tid vi er inne i når det gjelder norske klokkemerker. 

– FOR LETTVINT 

Men Morten er ikke så glad i det han kaller de lettvinte løsningene fra enkelte andre – de som bare bestiller en klokke som er hyllevare fra Kina og setter sin egen logo på den. 

Hver måned får han mange meldinger fra nye, «norske» klokkemerker som ønsker omtale på Klokkeriet. Da ber han alltid om bakgrunnsinfo: – Ikke sjelden finner jeg ut at klokken i sin helhet lages i Kina med like deler som flere andre «unike merker». Den norske «produsenten» har bare sørget for å gi klokken en norsk logo. Jeg synes det er bra folk tør å satse – ære være dem for det – men jeg blir ikke alltid like imponert. 

Morten vil ikke henge ut noen med navn, han lar bare være å skrive om de «liksomnorske» klokkene. – Jeg vil ikke være slem. Vi velger bare å la være å reklamere for dem, sier han. 

Morten og familien hans bor på Lørenskog. Morten styrer tiden selv, jobber noe offshore og noe i klokkebransjen. Da kan han velge litt avhengig av sesong og trykket i bransjene. TV-programmer ser han sjelden på. Fjernsynsskjermen blir av Morten kun brukt til å følge med på nyheter og fagstoff fra klokkekanaler, og en viss sveitsisk nyhetskanal på Youtube  
– TheWatchestv, selvfølgelig. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.