Verdivurdering av ur

Er uret ditt forsikret?

Ur regnes som innbo og løsøre i hjemmet. Dette gjelder både armbånds- og lommeur og også større ur. Har uret ditt en verdi på over kr 15 000,- bør du tegne egen forsikring.

Verdivurdering av ur er ikke lovregulert eller underlagt noen form for offentlig kontroll, og det er derfor bare autoriserte urmakere og/eller ansatte med fag- og merkekunnskap som kan verdivurdere ur.

En verdivurderer må ha

• tilgang til urmakerverksted med relevant utstyr for kvalitetssjekk
  • være kvalifisert i form av fag- og/eller merkekunnskap
  • være kvalifisert for de klokkemerkene bedriften selger

For å kjøpe forsikring på et ur, må du dokumentere at du eier uret, samt vise til kvittering/urkjøpsbevis og verdivurdering av uret.

Er uret kjøpt i utlandet må du i tillegg dokumentere at du har betalt toll/merverdiavgift til staten.

Er uret ditt tapt?

Tyveri, brann, skade – uhellet kan ramme oss alle!

Forsikringsselskapene forlanger dokumentert verdivurdering og verdifastsettelse for å kunne innfri erstatningskrav.

Hvordan kan du vite hva uret ditt var verdt?

Gå til en utdannet verdivurderer som hjelper deg å finne dagens verdi på uret ditt. Sørg for å ha god dokumentasjon (har du kjøpt uret selv nytt eller brukt, service og reparasjonsoversikt etc) av ur/ene dine, gjerne bilder på nett. Sørg også for å få ur/ene dine registrert i Norsk Klokkeregister.

Norsk Klokkeregister har i samarbeid med Norges Urmakerforbund utviklet Norges råeste klokkeregister. Registrering av nye og eldre ur i Norsk Klokkeregister gir trygghet på at klokken din er ekte, både overfor forsikringsselskaper, politi og andre instanser som benytter registeret. Les mer her https://:norskklokke.no

Er uret ditt en en antikvitet?

Interessen for gamle og mekaniske ur har i lang tid vært økende, og attraktive samleobjekter stiger i verdi. Bestefars gamle armbånds- eller lommeur kan være en verdifull antikvitet. Verdivurderere med kurs og erfaring kan gi deg svar. Et ur må være over 100 år for å være en aktikvitet.

Ta aldri med gamle ur til utlandet – ur er kultur. Norsk lov om kulturminner, https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1978-06-09-50 regulerer hvordan vi skal ta vare på kulturminner, og ur kommer inn under denne loven.

Det er flere som kan verdivurdere ditt ur. Kanskje eier du en antikvitet uten å vite om det.

Har du arvet et gammelt kult ur og ønsker å ta det i bruk? Et ur som har ligget ubrukt en tid, bør alltid renses og justeres før det trekkes og tas i bruk. Ta uret med til en dyktig urmaker og du får gode råd om framtidig bruk og bevaring.

Generelt for uret/urene dine er å sørge for at de får en service med jevne mellomrom. Godt vedlikehold av ur og klokker får du hos en dyktig urmaker.

Her finner du urmakere i Norges Urmakerforbund https://urmakerforbundet.no/finn-din-urmaker/

3 thoughts on “Verdivurdering av ur

1. Lena Nordbø says:

Hei. Jeg har et gammelt ur for mange år til bake. Men vet ikke hvordan jeg skal gjør for å få takst og evt solgt det.

Noe dere kan bidra meg?

2. Anita Gaarder says: