6 nye urmakere til urbransjen

Fra lærling til urmaker

6 nye urmakere med svennebrev

Forrige uke fra mandag 12. til og med fredag 16.6. var det svenneprøveuke på Kongsberg videregående skole for urmakere. Svenneprøven er på hele 40 timer.

På Østlandet var forrige uke svært så varm og det fikk også de seks svenneprøvekandidatene erfare. Når endelig dommen falt, og alle besto svenneprøven, var varmen og spenningen borte. Det må være lov å si at de alle var litt utladet etter uka, men det tror jeg alle hadde vært, og dere husker sikkert selv disse timene mellom avlevering, gjennomgang og bedømmelse.

Isak får overlevert skrutrekkersett fra Max J av Bjørn Nordahl

Dette er de nybakte urmakerne, 1 storurmaker og 5 urmakere.

Storurmaker Rikke Øvland Bjerknes – lærling hos storurmaker Erik Magnus Mørk, Lier

Urmaker Isak Dahlen, lærling hos Frithjof E. Rasmussen, Oslo

Urmaker Stian Eskevik, lærling hos Askeland, Stavanger

Urmaker Jonas Johansen Karoliussen, lærling hos Urmaker Karoliussen, Narvik

Urmaker Gaute Mandrup, lærling hos Tusen Tikk, Urmaker Pedersen, Bergen

Urmaker Viljar Bankerød Nilsen, lærling hos Urmaker Erik Sutterud & Cie, Oslo

Svenneprøvenemnda v/leder Klaus-Olaf Heier var godt fornøyd med alle kandidatene. For å få best mulig gjennomgang og bedømmelse av alle kandidatene besto nemnda i år i tillegg til Klaus-Olaf Heier også av urmakerne Torbjørn Jessen og Øivind Solvang.

Alle kandidatene var gode, men en skulle kåres til årets beste. Etter en siste gjennomgang i nemnda ble det klart at urmaker ISAK DAHLEN fra Frithjof E. Rasmussen hadde utført beste svenneprøve i år.

Optura gir hvert år beste svenneprøvekandidat et flott Seiko Presage armbåndsur som ble overrekt til Isak Dahlen. Uret får etter hvert inskripsjon «beste svenneprøve 2023». I tillegg fikk Isak et flott skrutrekkersett i gave fra Max Johanson & Kleiser. Det var gratulasjoner fra både Optura, Max Johanson & Kleiser, svenneprøvenemnda, skolen, styret i NUF med flere.

Vi gratulerer både Isak og alle de fem andre kandidatene med vel gjennomførte svenneprøver. Alle får et stipend på kr 1 000 fra Norges Urmakerforbund samt blomster og kake med teksten; Gratulerer som urmaker.

I tillegg til kandidatene, nemnda og skolen var også urmakermester Roger Løver invitert til svenneprøveavslutningen. Roger driver eget verkstad på Kongsberg og har i tillegg ansvar for tårnuret i vakre Kongsberg kirke, og han har tidligere vært lærer ved skolen.  Han sitter også i styret i Stiftelsen Norges Urmuseum.

Alle tre lærerne ved skolen med hovedlærer Bjørn Arne Sveen Nordahl, Klaus-Olaf Heier og Per Henriksen var til stede. Det var ren glede og en fin dag for lærerstaben ved urmakerskolen, og særlig fint når alle kandidatene består.

Vi takker Skarnes Ur & Gull for levering av klokker til svenneprøven, og sist, men ikke minst, takker vi alle læremestere til de nybakte urmakerne. Dere har gjort en god jobb, og det er flott at man tar inn lærlinger. Vi mener det er positivt at så mange som mulig sørger for å bli godkjent lærebedrift og tar inn lærlinger. Slik holder man seg oppdatert og følger med i utviklingen av både fag, skole, bransje og samfunnsutvikling. Fra forbundets side vil vi fortsette dugnadsjobben med styret, skole og bransje for framtidig god utvikling av fag og utdannelse.

Norges Urmakerforbund var som vanlig invitert til Kongsberg på avslutningen, som både er spennings- og gledesfylt. Vi er også takknemlige for at vi har en urmakerskole og en svenneprøve nemnd som får fram dyktige urmakere til bransjen. Alle trenger noen år på å bli veldig gode urmakere, og denne flokken har absolutt muligheten til det. Vi håper også at de som har lyst på enda mer utdannelse innenfor faget kan ta både Mesterbrev og annen videreutdannelse.

Gratulerer alle sammen, storurmaker Rikke og urmakerne, Isak, Stian, Jonas, Gaute og Viljar.

Isak Dahlen, beste svenn med Seiko-klokkegaven

Svenneprøvekaka 2023