KRIMHISTORIE FRA VIRKELIGHETEN: Årvåkne urdetektiver fikk fakket bil- og klokketyv

Facebook kan brukes til mye mer enn selvskryt. Noen ganger oppklarer sosiale medier forbrytelser også. Som her om dagen på Facebooksiden Klokkeriet – en side for klokkeentusiaster som er lidenskapelig opptatt av flotte armbåndsur.

(Fagbladet Gull&Ur nr. 7 2016, s. 25)

Her skrytes det også; av nyinnkjøpte klokker, brukte og nye eller av klokker man vil selge. Nylig etterlyste en klokkeselger en Patek Philippe Aquanaut 5065 a. Selgeren hadde sett at pengene ble trukket fra kundens konto, men dagen etter var beløpet ennå ikke dukket på hans egen og han ante uråd. Fortvilet la han ut en etterlysning på «Klokkeriet» som er en lukket facebookgruppe med nesten 10 000 medlemmer. Han delte noen opplysninger om kjøperen og nevnte også registreringsnummeret på bilen kunden ankom i; en Audi A8. Et av medlemmene gjenkjente sin kollegas stjålne bil og bileieren meldte seg sporenstreks inn i gruppen. Det viste seg at han var blitt svindlet etter samme metoden som klokkeselgeren – han hadde også sett at kjøperen «betalte» i nettbanken uten at pengene kom inn på kontoen hans etterpå.

Ett tredje medlem av gruppen gjenkjente bilen i Oslo sentrum og meldte fra til politiet før han la seg på hjul etter biltyven. To biler kjørte sammen og den ene bilen ble parkert i parkeringshuset, før de to sjåførene satte seg sammen i den stjålne bilen. Med politiet på telefonen la han seg etter biltyven og opp til taxiholdeplassen ved Oslo S. Kort tid etter kom politiet til stedet og biltyven ble pågrepet.

Men historien slutter ikke her. Martin Trøhaugen, som vi skrev om i Gull & Ur nr. 5, hadde akkurat lest diskusjonstråden om tyveriene på Klokkeriet da han kom kjørende. – Jeg så politiet stå ved en bil som lignet den stjålne bilen. Jeg så at de tok klokken av armen til en mann, forteller Trøhaugen til TV2. Han tok et bilde og publiserte det i diskusjonsgruppa om det stjålne armbåndsuret på Facebook-gruppa.

– Kan det være denne mannen? undret Trøhaugen og den uheldige selgeren gjenkjente med en gang tyven.

Takket være årvåkne klokkeentusiaster ble altså både et bil- og et klokketyveri oppklart samtidig. Det viste seg at tyven er siktet for flere tilfeller av grovt tyveri. Metodene hans har variert, men å gi inntrykk av å gjennomføre betalingen via nettbank går igjen. Da viser han enten frem et fiktivt nettbankbilde eller gjør en reell betaling som han stanser like etterpå.

Kilder: TV2 og
Facebookgruppa Klokkeriet