TØNSBERG: Urmaker og gullsmed fortsetter samarbeidet

Gullsmed Magne Rønning og urmaker Svein Skavhellen fortsetter sitt samarbeid i Tønsberg. Duoen har i fire år drevet butikk sammen i byen. Da leiekontrakten i Farmandstredet opphørte etter 20 år, bestemte de seg for å satse alt på den gamle ur- og gullsmedforretningen hundre meter unna, på Carl E. Paulsens plass.

– Jeg er helt sikker på at vi får det fint her ute, litt bort fra det store senteret. Plassen her yrer av liv, særlig sommerstid er det livlig her, sier Rønning til Tønsberg Blad.

Det å drive såpass like forretninger rett ved hverandre har bydd på noen utfordringer. Og det å ha forretning i førsterekke i senteret, var heller ikke rimelig.

– Nå er jeg litt stolt av at vi tør å satse videre, med vekt på god kundekontakt og service. Ur og gull-smed passer godt til hverandre, og den dagen Svein kom til oss for fire år siden, fikk vi et nytt og spennende konsept, mener Rønning.

Han og Svein Skavhellen er enige om at klokker og smykker er en god kombinasjon.

– Av og til ser vi par som kommer inn her og skal se på smykker, og så ser vi at mannen liksom siger over i ur-avdelingen, sier Skavhellen. Han merker at klokker er trendy, særlig blant unge menn. I sortimentet har han merker som Tagheuer og Certina. De billigste merkene får du ikke i denne butikken.

Far til Magne, Haakon Georg Rønning, startet gullsmedforretning i byen i 1954. Magne har drevet siden 1990.

Kilde: Tønsberg Blad