VERDIFULL TID PÅ TJUVHOLMEN

På den store standen til Rolex Submariner fikk man en historisk gjennomgang av dykkerklokka opp gjennom årene.

Eksklusive klokker fikk selskap av spektakulær samtidskunst, moderne arkitektur, fjord og strålende sol da Urmaker Bjerke nylig arrangerte sitt Oslo Watch Fair på Tjuvholmen.

(Fagbladet Gull&Ur nr. 8 2017, s. 4)

TEKST OG FOTO: EVA ALNES HOLTE

KLOKKEMERKENE
SOM BLE VIST:

Rolex

Breguet,

Vacheron Constantin

Panerai

Jaeger-LeCoultre

IWC

Hublot

Omega

Tag Heuer

Longines

Bulgari

Montblanc

Bell & Ross

Breitling

Valg av sted var ikke tilfeldig: – Vi ønsket å skape en annerledes messeopplevelse, med utgangspunkt i den spesielle arkitekturen, nærheten til fjorden og den følelsen Tjuvholmen gir av både å være en del av norsk natur og en urban storby, sier urmaker Halvor Bjerke.

Messen ble holdt 18. – 19. oktober hvor både presselunsj, VIP-kveld og kundekveld gikk av stabelen. Til sammen trakk Oslo Watch Fair hele 1100 besøkende. De eksklusive armbåndsurene kunne beundres i Astrup Fearnley- museet. Lokalene var også valgt med omhu: – Astrup Fearnley er et innovativt museum, akkurat som klokkene våre. Vi valgte museet for å putte våre egne kunstverk i sitt rette element, store messehaller var aldri aktuelt. Sist, men ikke minst, fungerer sikkerhetssystemet veldig godt her. Det var helt avgjørende for oss, understreker Bjerke.

Klokkene ble representert av fabrikkene som med Oslo Watch Fair fikk en unik mulighet til å vise frem merkene sine for et interessert publikum. For klokke-entusiastene bød messen på en like sjelden mulighet til å se armbåndsur man ikke finner i de fleste urmakerforretninger. Det er ikke hver dag man kan prøve klokker til mange millioner kroner.

Presse og publikum lot til å sette pris på å kunne se på klokker i disse omgivelsene, hvor de både fikk anledning til å se det nyeste nye blant verdens mest eksklusive armbåndsur samt nyte utsikten til fjorden og byen. Kanskje ta en rusletur på Tjuvholmen etterpå for en liten klokkeprat over en kaffe eller et glass vin.

DAMENE ER IVRIGST

Omsetningen av dameur øker mest, men de unge mennene er også ivrige klokkesamlere, fastslo Halvor Bjerke da han møtte pressekorpset til lunsj på Oslo Watch Fair. Han har ingenting imot smartklokker: – De bidrar på sikt til å øke salget av armbåndsur generelt. Har du først en smartklokke, vil du etter hvert ønske deg en annen klokke i tillegg eller i stedet for. Klokkeinteressen vokser.

Bjerke fortalte om god respons på kundebrevene firmaet sender ut og hevdet at det nå er en trend at man må ha en fin klokke for å være velkledd. – Sveitsisk urindustri vokser. Mange turister velger å kjøpe klokker i Norge fordi det er trygt og vi har et taxfreesystem som fungerer – ikke bare folk fra Kina, men også andre nasjonaliteter, sa han.

Bell & Ross henter inspirasjon fra instrumentbordet i fly til sine klokker.