Smartklokke og aktivitetsarmbånd

Hvordan påvirker etterspørselen etter smartklokker vår bransje? Vi ser at stadig flere av klokkemerkene lanserer smartklokker i sine kolleksjoner. Er dette en flyktig trend eller kommer disse teknologiske nyvinningene til å ta sin del av klokkesalget i lang tid fremover?

(Fagbladet Gull&Ur nr. 8 2016, s. 9)

TEKST: GISLE LYSVOLL, SERVICESJEF OPTURA

Det er nå det hadde passet med den etterlengtede glasskulen som gir svar på dette spørsmålet i tillegg til ukens lottorekke. Da vi ikke har den muligheten, får vi i stedet bruke sunn fornuft i valget av salgbare alternativer innen smarte armbånd(sur).

Aktivitetsarmbånd er jo i utgangspunktet ikke ment som en klokke da fokuset er på registrering av nettopp aktivitet (les skritt-teller). I tillegg kan de ha andre funksjoner som blant annet måling av søvn, eventuelt vekking, notfikasjoner av anrop/sms/mail/sosiale medier og kanskje også muligheten til å vise tiden.

Smartklokkene som vi ser flere av der det selges klokker har derimot tatt utgangspunkt i å være nettopp en klokke… med mulighet til å vise funksjoner utover riktig tid. Så er det forskjellige løsninger i forhold til batteritid, både for tidsvisning og de smarte funksjonene.

En løsning jeg liker her er at selve tidsvisningen drives av et standard klokkebatteri og at de andre strømkrevende funksjonene drives av et oppladbart batteri. På den måten kan smartklokken fortsatt brukes som et vanlig armbåndsur selv om det oppladbare batteriet skulle gå tomt.

Uansett hva man liker selv er det godt å se at klokkeprodusentene gjør sitt for at butikker som selger ur av forskjellige merker kan gi sine kunder et godt alternativ når kunden ønsker en smartklokke.